برای عکاسی از نوزاد چه دوربین و تجهیزاتی مورد نیاز است؟

4 3,112

در کنار صبر و مهارت برای اینکه به یک عکاس موفق در زمینه عکاسی از نوزاد و کودک تبدیل شوید، به تجهیزات و دوربین‌هایی نیاز دارید که از قابلیت‌های به خصوصی برخوردار باشد تا بتوان بهترین تصاویر را خلق کرد. در ادامه این مطلب سعی شده تا بررسی دوربین‌ها و تجهیزات مناسب برای این کار، بتوان بهترین ‌گزینه‌ها را برای عکاسی از کودک و نوزاد تهیه کرد.

دوربین مناسب:

در عکاسی از نوزاد و کودک به دوربینی نیاز است که از فوکوس خودکار سریعی برخوردار باشد و سرعت شاتر‌های بالایی داشته باشد. به علاوه لنزی که به دوربین متصل می‌شود باید از دیافراگم بازی داشته باشد تا بتوان آزادی عمل بیشتری در تنظیم عمق میدان و فوکوس بر روی قسمت‌های مختلف از سوژه داشت. با توجه به اینکه در عکاسی از کودکان تا حد امکان نباید از فلاش‌ها استفاده کرد، بهتری است که دوربین در حساسیت ایزوهای بالا از عملکرد مناسب با نویز پایین برخوردار باشد. مجهز بودن دوربین به یک لرزشگیر چند محوره نیز می‌تواند به عکاس برای گرفتن عکس‌های بهتر و بدون لرزش کمک کند. از دیگر ویژگی‌های که یک دوربین مناسب عکاسی کودک باید به آن مجهز باشد می‌توان به سرعت عکس‌برداری پی‌درپی بالا، عکاسی در حالت بی‌صدا و صفحه‌نمایش قابل چرخش اشاره کرد.

دوربین‌هایی با این ویژگی‌ها با مشخصات و قیمت‌های مختلف در وب‌سایت پیکسل موجود هستند که در ادامه به بهترین و به‌صرفه‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

زمانی که صحبت از عکاسی نوزاد و کودک می‌شود، تمام دوربین‌های پیشرو و پرچم‌دار سونی، کانن و نیکون، می‌توانند از پس کار بر بیایند ولی واقعیت اینجاست که خرید چنین دوربین‌های صرفاً برای عکاسی از کودک، ولخرجی به حساب می‌آید و توجیه اقتصادی ندارد، چرا که خیلی از دوربین‌های رده پایین‌تر نیز برای این کار کاملاً مناسب هستند.

دوربین‌های DSLR

دوربین‌های D5600 و D3400 نیکون و دوربین‌های EOS 6D Mark II، EOS 80D و 800D کانن با توجه به بودجه‌ای که برای خرید دوربین کنار گذاشته‌اید تا سال ۲۰۱۷ جزو بهترین گزینه‌ها هستند. این دوربین‌ها از سرعت کافی و عملکرد مناسب برای عکاسی از کودک بسیار مناسب هستند. به علاوه که استفاده هر قابلیت‌های زیادی را مثل ایزو بالا، صفحه‌نمایش قابل چرخش و در برخی لمسی در اختیار عکاس قرار می‌دهد. به علاوه که با توجه به مدل هر یک از این دوربین‌ها آزادی عمل بالای در انتخاب لنز خواهید داشت.

دوربین‌های بدون آینه یا Mirrorless

دوربین a6500 سونی و دوربین‌های بدون آینه سری M کانن برای این زمینه از عکاسی دوربین‌های مناسبی به شمار می‌روند که از قابلیت‌هایی که در بالا به آن اشاره شد برخوردار هستند. مزیت این دوربین‌ها نسبت دوربین‌های DSLR این است که شاتری کاملاً بی‌صدا دارند که هنگام عکاسی حواس کودک را پرت نمی‌کند. ولی در طرف مقابل دوربین‌های DSLR از مصرف باتری کمتری دارند و گزینه‌های بیشتری برای انتخاب لنز وجود دارد.

صفحه‌نمایش لمسی و قابل چرخش

نوزاد‌ها و کودکان کم‌سن‌وسال جثه کوچکی دارند و اکثراً در ارتفاع کمی نسبت به زمین هستند. به همین علت برای گرفتن عکس در از بهترین زاویه بهترین است دوربین را در موقعیت هر ارتفاع نسبت به آن‌ها قرار داد. معمولاً در چنین شرایطی نمی‌توان از طریق ویزور دوربین کادربندی کرد و باید از صفحه‌نمایش برای کار استفاده کرد. اینجاست که یک دوربین با صفحه‌نمایش قابل چرخش می‌تواند کار عکاسی را بسیار راحت‌تر کند. به علاوه به لطف برخورداری از صفحه‌نمایش لمسی می‌توان بدون دردسر بر روی سوژه فوکوس کرد.

استفاده از فلاش، بله یا خیر

تحقیقاتی تا به حال انجام شده که نشان می‌دهد استفاده از فلاش‌های رودوربینی و فلاش‌های استودیویی پرقدرت، ممکن است تأثیرات کوتاه یا بلندمدتی را بر روی بینایی کودک بگذارد. جدا از این‌ها زدن فلاش‌های پی‌در‌پی و مستقیم به کودک یا نوزاد برای او ابداً خوشایند نیست. اگر می‌خواهید در طول عکاسی اطمینان کودک را جلب کنید و او را در موقعیت بهتری قرار دهید و هم‌چنین عکس‌های بهتری خلق کنید، بهتر است از نور‌های پیوسته استفاده کنید. در صورت استفاده از فلاش‌های رودوربینی و استودیوی می‌توان خروجی نور فلاش را تا حد امکان کاهش داد، با استفاده از بانسر، سافت‌باکس یا رفلکتور نور را به صورت غیر مستقیم بر روی سوژه تاباند.

حساسیت ایزوی بالا و لرزشگیر تصویر

دوربین‌های جدید امروزی اغلب عملکرد خوبی در حساسیت ایزوهای بالا دارند. با این تفاسیر حتی اگر حداکثر بازشدگی دهانه دیافراگم کمتر از F3.5 نباشد نیز می‌توان با بالا بردن ۵ استاپی ایزو، عکسی با وضوح بالا و تقریباً بدون افت کیفیت را از کودک گرفت.

در عکاسی از نوزاد و کودک معمولاً دوربین بر روی دست قرار دارد و با این شرایط دوربینی کارآمدتر است که از لرزشگیر چند محوره تصویر برخوردار باشد. لرزشگیر دوربین‌های امروزی اثرات لرزش و تاری حاصل از تکان دست را معمولاً معادل ۴ تا ۶ استاپ سرعت شاتر کاهش می‌دهند.

حالت بی‌صدا یا Silent Mode

‌‌صدای شاتر دوربین اگر چه به گوش ما صدای بسیار ناچیز است ولی حتی در حالت بی‌صدا نیز می‌توان کودک را از خواب بیدار کند. خوشبختانه خیلی از دوربین‌ها داری حالت بی‌صدا هستند می‌توان در عکاسی بدون پرت کردن حواس کودک از او عکاسی کرد. از دوربین‌های که می‌توان شاتر آن‌ها را در حالت کاملا بی‌صدا قرار داد و یا خودشان شاتر بی‌صدای دارند می‌توان به سری Alpha و A6500 سونی، EOS 5Ds/5Ds R/ 5D mark IV کانن و D810 و D850 نیکون اشاره کرد.

حالت عکاسی از کودک یا Child Mode

برخی از دوربین‌های نیکون مثل دوربین‌های D3300 و D3400 دارای حالت عکاسی از کودک یا child Mode هستند. در این حالت سرعت شاتر در بالاترین عدد ممکن تنظیم می‌شود و خروجی نور فلاش تا حد امکان پایین می‌آید. به علاوه بالانس رنگی نیز طوری تنظیم می‌شود که پوست کودک زیباتر به نظر برسد.

استفاده از لنز ماکرو

استفاده از بک لنز ماکرو در عکاسی از نوزاد بسیار مفید است چرا که به شما اجازه می‌دهد به کودک بیشتر نزدیک شود. با این لنز‌ها سوژه مثل دست‌های کوچک نوزاد، انگشت‌ها و بافت پوست او بهتر به ثبت خواهند رسید. برای دوربین فول‌فریم یک لنز ماکروی بین ۹۰ تا ۱۲۰ میلی‌متر می‌تواند بهترین گزینه باشد. در صورتی که یک دوربین با APS-C یا MFT دارید، لنزی انتخاب کنید که فاصله کانونی معادلی برابر با ۹۰ تا ۱۲۰ میلی‌متر داشته باشد. لنز‌های ماکرویی با فاصله کانونی کوتاه‌تر هم می‌تواند به کار گرفته شود ولی با توجه به اینکه باید بیش از حد به کودک نزدیک شد، کمی کار عکاس را مشکل می‌کند.

4 نظرات
  1. مهدی احمدی می‌گوید

    فلش دوربین من رو با این سن و سال و قد و قامت کور میکنه.چه برسه به این بچه های کوچیک

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      در مطلب هم اشاره شده:
      “در صورت استفاده از فلاش‌های رودوربینی و استودیوی می‌توان خروجی نور فلاش را تا حد امکان کاهش داد، با استفاده از بانسر، سافت‌باکس یا رفلکتور نور را به صورت غیر مستقیم بر روی سوژه تاباند”

  2. عزیز می‌گوید

    سلام. ممنون بابت مطلب
    در مورد لرزشگیرهای چند محوره میشه کمی بیشتر توضیح دهید؟ منظورتون لرزشگیرهای خود دوربین و لنز هستند؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام
      بله لرزشگیر دوربین مورد نظر هست اینجا. بعضی از دوربین‌ها از لرزشگیر دیجیتالی برخوردار هستند که در چند راستا اثرات لرزش دست را ره به حداقل می‌رساند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.