نگاهی به روند حضور جدی دوربین های گوپرو در سینمای حرفه‌ای

0 2,851

بدون شک دوربین های گوپرو بعنوان پرفروش‌ترین اکشن کمراهای جهان، اولین انتخاب ورزشکاران برای تصویربرداری از لحظات هیجان انگیز ورزشی هستند.
موفقیتی که احتمالاً برای خود نیک وودمن، بنیانگذار گوپرو که از ابتدا قصد داشت صرفاً در زمینه ساخت مچ‌بند برای حمل دوربین‌های کوچک فعالیت کند هم غیرقابل پیش‌بینی بود.
با گذشت حدود یک دهه از شروع به کار شرکت GoPro و همزمان شدن پیشرفت تکنولوژی که موجب جایگزینی دوربین‌های دیجیتال بعنوان گزینه‌ی اول سینماگران حرفه‌ای برای ساخت فیلم‌های سینمایی شده، این شرکت نیز در تلاش بوده تا بالاترین قابلیت‌های ممکن در تصویربرداری را به دوربین‌های خود اضافه کند.
تا جایی که بسیاری از کارگردان‌های حرفه‌ای هم برای تصویربرداری برخی از نماهای فیلم خود (و بعضاً تمام نماهای یک فیلم) به سراغ دوربین‌های ارزان‌قیمت گوپرو می‌روند که تصویربرداری با بزرگترین ابعاد رایج، تصویر آهسته و ابعاد کوچک و وزن کم را یکجا در اختیارشان قرار می‌دهد.

در این مطلب قصد داریم به معرفی چند فیلم‌های شاخصی که از دوربین‌های گوپرو در ساخت آن‌ها بهره برده شده است بپردازیم:

– گریز / Getaway 2013
این فیلم گرچه فیلم ناموفقی محسوب می‌شود، اما یکی از اولین موارد استفاده از دوربین‌های گوپرو در یک فیلم جدی و پرهزینه با حضور چهره‌هایی مثل سلنا گومز است. موارد استفاده ازدوربین گوپرو در این فیلم خلاقانه نیست و محدود به برخی از نماهای مربوط به داخل اتومبیل است که تصویربردای از آن با دوربین‌های حرفه‌ای، همواره یکی از چالش‌های پیش روی تصویربرداران بوده است.

فیلم‌های شاخصی که از دوربین‌های گوپرو در ساخت آن‌ها بهره برده شده است. -گریز / Getaway 2013
گریز / Getaway 2013

 

– کاپیتان فلیپس / Captain Phillips 2013

استفاده از دوربین GoPro در این فیلم نیز محدود به چند ثانیه و فقط برای تصویربرداری بخش بسیار کوچکی است که بصورت تایم‌لپس تصویربردای شده است. اما همین بخش کوتاه از این فیلم بزرگ، پرهزینه و موفق موجب شده تا نام گوپرو در کنار نام دوربین‌های حرفه‌ای استفاده شده در این فیلم همچون Arri Alexa و کانن C300 قرار گیرد.

فیلم‌های شاخصی که از دوربین‌های گوپرو در ساخت آن‌ها بهره برده شده است. - کاپیتان فلیپس / Captain Phillips 2013
کاپیتان فلیپس / Captain Phillips 2013

 

– برکینگ بد / Breaking Bad
این مورد از استفاده از دوربین گوپرو مربوط به یک فیلم سینمایی نیست، بلکه مربوط به ” تحسین برانگیزترین سریال تلویزیونی تاریخ” است.

فیلم‌های شاخصی که از دوربین‌های گوپرو در ساخت آن‌ها بهره برده شده است. -برکینگ بد / Breaking Bad
برکینگ بد / Breaking Bad

حتی اگر این سریال پرطرفدار و خوش ساخت را ندیده باشید با دیدن مجموعه تصاویر موجود در ویدئویی که در ادامه این مطلب قرار دارد، به نقش پررنگ دوربین گوپرو در تصویربرداری بسیاری از نماهای خلاقانه آن پی خواهید برد:

– هنری جان‌سخت / Hardcore Henry 2015

گرچه وجود دوربینی با ابعاد و قابلیت‌های دوربین‌های گوپرو بیش از هرچیز در صحنه‌های پرتحرک کاربرد دارد، اما اگر تصور می‌کنید که نقش دوربین‌های گوپرو در تصویربرداری تمام فیلم‌های جدی محدود می شود به چند نمای خاص و محدود، در اشتباه هستید!
هنری جان سخت فیلمی علمی تخیلی و حادثه‌ای است که تقریباً بطور کامل بصورت نمای نقطه نظر (POV) و بوسیله‌ی دوربین گوپرو هیرو 3 تصویربرداری شده است.
در طول تصویربرداری این فیلم سیزده نفر (شامل تصویربردار اصلی، کارگردان و بدلکاران) ابزار مخصوص نصب دوربین گوپرو را که بطور خاص برای تصویربردای این فیلم طراحی و با استفاده از چاپگر 3D ساخته شده بود را مورد استفاده قرار دادند.

فیلم‌های شاخصی که از دوربین‌های گوپرو در ساخت آن‌ها بهره برده شده است. -برکینگ بد / Breaking Bad
برکینگ بد / Breaking Bad

از قابلیت‌های منحصربفرد گوپرو هیرو 3 که در این فیلم مورد استفاده قرار گرفت، امکان ثبت تصاویر سه بعدی با استفاده از یک جفت از این دوربین بود.
این فیلم که با حضور در جشنواره فیلم تورنتو مورد توجه واقع شد، با بودجه بسیار اندک کمتر از 3 میلیون دلار ساخته شده و زمان اکران به فروشی بیش از 16 میلیون دلار دست یافت و به یک موفقیت قابل توجه برای سازندگان و سرمایه گذاران خود تبدیل شد.

مریخی معروف ترین فیلمی ست که از گوپرو هیرو در آن استفاده شده است. نکته جالب در مورد فیلم مریخی این است که ما در چند نما خود دوربین گوپرو هیرو را میبینیم و در حقیقت گوپروهیرو در این فیلم در نقش خودش ظاهر شده!
ایده‌ی وجود دوربین در نقاط مختلف فیلم و دیده شدن آن در پیشبرد فیلمنامه نیز کمک بسیاری به ریدلی اسکات کرد، زیرا در بخش زیادی از فیلم همین دوربین‌های ثبت کننده‌ی اعمال مارک واتنی (با بازی مت دیمون) هستند که مخاطب او در موقعیت تک‌نفره‌اش قرار می‌گیرند.

 

فیلم‌های شاخصی که از دوربین های گوپرو در ساخت آن‌ها بهره برده شده است. -مریخی
مریخی

ریدلی اسکات در این باره گفته: “آنها همه جا هستند و همه چیز را مانند جعه سیاه هواپیما ضبط می‌کنند. بنابراین اگر شما یک گوپرو داشته باشید و هیچکس را برای صحبت کردن پیدا نکنید، ناگهان تبدیل به یک دوست و همصحبت برای شما می‌شوند”.
این همان نقشی‌ست که یک توپ والیبال در فیلم “دورافتاده” در مقابل تام هنکس بر عهده داشت.
ریدلی اسکات گفته است : “این دوربین‌ها خود به یک کاراکتر در فیلم تبدیل شدند”.
بدون شک استفاده از گوپرو هیرو4 در فیلم مریخی و در کنار RED EPIC که از برترین دوربین‌های سینمایی‌ست، بزرگترین مورد از بکارگیری این سری از دوربین است که بتنهایی برای اثبات قابلیت استفاده از آن در پروژه های حرفه‌ای کافیست.
بخش‌هایی از فیلم مریخی که با گوپرو هیرو 4 تصویربرداری شده است:

بدیهی است که استفاده از دوربین‌های گوپرو و دیگر اکشن کمراها محدود به چند فیلم معرفی شده در این مطلب نمی‌شود. هدف این مطلب صرفاً نگاهی به روند ورود جدی اکشن کمرا به سینمای حرفه‌ای بوده که طبیعتاً برند پیشرو و مبتکر اکشن کمرا، یعنی گوپرو در آن نقش اساسی داشته است.

باتوجه به اینکه اعداد و ارقام مربوط به قابلیت‌های موجود در این دوربین‌های کوچک و در دسترس، همچنان همپای دوربین‌های حرفه‌ای در حال تغییر است، بنظر می‌رسد اعتماد بوجود آمده در بین فیلمسازان نسبت به این دوربین‌ها موجب استفاده از آنها بعنوان یکی از ابزارهای رایج ساخت فیلم‌ شود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.