خلق عکس‌های سیاه‌وسفید قدیمی با استفاده از نرم‌افزار لایت روم

آکادمی پیکسل، ترفند‌های مختلف در لایت روم، قسمت ششم

2 2,685

در این قسمت از آموزش ترفند‌های مختلف در لایت روم به خلق تصاویر سیاه‌وسفید قدیمی با لایت روم می‌پردازیم و مراحل ساخت این‌گونه عکس‌ها را به‌صورت گام‌به‌گام بررسی می‌کنیم. هرچند با می‌توان با استفاده از پریست‌های مختلفی که در اینترنت موجود است به راحتی بتوان عکس‌های به عکس‌های خود افکت‌های سیاه‌وسفید قدیمی داد، ولی با استفاده از ابزارها و اسلایدر‌های لایت روم می‌توان این کار با دقت و آزادی عمل بیشتری انجام داد ادیت حرفه‌ای‌تری را بر روی عکس تجربه کرد.

برای اضافه کردن افکت عکس‌های سیاه‌وسفید قدیمی، این عکس به‌عنوان نمونه انتخاب شده است.

و این عکسی است که در آخر به آن خواهیم رسید:

در قدم اول گزینه Develop را از قسمت بالا، سمت چپ پنجره انتخاب می‌کنیم و در قسمت ‌basic و بخش Treatment، بر روی Black&white کلیک می‌کنیم. با این کار تمام رنگ‌های مختلف در تصویر تبدیل به درجات خاکستری از سفید تا سیاه می‌شوند.

بعد از انجام این کار، عکس به حالات زیر درمی‌آید.

در همان قسمت Basic بسته به روشنایی تصویر، Exposure را باید مقدار کمی افزایش داد، چرا که بعد از سیاه‌وسفید کردن عکس‌های رنگی، تصویر کمی‌تیره‌تر به نظر می‌رسد. در اینجا ما exposure را بر روی +0.36 قرار می‌دهیم. کنتراست تصویر نیز را بر روی +50 تنظیم می‌کنیم. برای افزایش تیرگی در مقادیر سیاه تصویر و نزدیک‌تر شدن فضای تصویر به عکس‌های قدیمی، Highlight، shadow، White و Black را باید به ترتیب بر روی -12، +15، +10 و -20 قرار می‌دهیم. در آخرین مرحله نیز Clarity را تا ۲۰ واحد افزایش می‌دهیم تا تصویر به نسبت شارپ‌تری را داشته باشیم.

بعد از تمام این تغییرات، تصویری مطابق زیر خواهیم داشت:

در گام بعدی در بخش RGB Curve کمی انتهای سمت راست نمودار را به سمت بالا کشیده تا به ظاهر مات فیلم‌های قدیمی نزدیک شویم. سمت راست نمودار هیستوگرام مربوط به جزئیات روشن تصویر است و با کشیدن این قسمت از نمودار به سمت بالا، در واقع داریم بخش‌های روشن و هایلایت‌‌ها را روشن‌تر می‌کنیم بدون اینکه میدتون‌‌ها و قسمت‌های سایه و تاریک تصویر تغییری بکند.

با انجام این کار تصویری مطابق عکس زیر خواهیم داشت:

در این مرحله به سراغ Split Toning می‌رویم، بخشی که با استفاده از آن می‌توان ته رنگ‌های مختلفی را به عکس‌های سیاه‌وسفید اضافه کرد. نزدیک‌ترین رنگی که می‌توانیم از آن استفاده کنیم تا تصویر شبیه به عکس‌های قدیمی شود، Sepia است. برای انتخاب این رنگ و مقدار اضافه شدن آن به عکس بسته به درجات مختلف روشنایی در عکس، در قسمت Highlights برای انتخاب رنگ سپیا، Hue یا همان فام رنگ را بر روی 40 قرار می‌دهیم و saturation را 20 واحد افزایش می‌دهیم. همین کار را برای نواحی تیره تصویر نیز باید انجام داد. به این ترتیب Hue را بر روی 40 و saturation را تنظیم می‌کنیم.

با انجام این تغییرات، عکسی مشابه زیر خواهیم داشت:

در آخرین مرحله برای بازسازی تصویری که با دوربین و لنز‌های قدیمی گرفته می‌شدند، باید تا حدودی روشنایی را در حاشیه‌های عکس کاهش دهیم تا پدیده وینتینگ شبیه‌سازی شود به علاوه دانه‌های فیلم آنالوگ را نیز به عکس اضافه می‌کنیم. برای این کار به قسمت Effect رفته در بخش Post Crop Vignetting اسلایدر Amount را بر روی -20 قرار می‌دهیم. در بخش پایینی این قسمت یعنی grain، مقادیر amount و Size به ترتیب بر روی 45 و 30 قرار می‌دهیم.

و این عکس نهایی است که انجام تمام تغییرات زیر به آن می‌رسیم.

2 نظرات
  1. صبا می‌گوید

    سلام و روز بخیر??
    من لایت روم رو خیلی وقت پیش روی گوشین نصب کردم ولی خوب فیلتر بود!
    شما چطور از این اپ استفاده میکنید؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام
      نسخه موبایلی لایت روم خیلی محدوده و برای استفاده از تمام امکاناتش باید تو Creative Cloud ثبت نام کنید و قابلیت‌های مختلف این اپلیکیشن رو بخرید. ولی این ادوبی این سیستم رو تو مسدود کرده. برای همین بهتر اینه که از نسخه کامپیوتر لایت روم استفاده کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.