بهترین لنزها برای عکاسی در سفر

انتخاب یک لنز مناسب کار عکاس را در سفر بسیار آسان می‌کند...

4 2,134

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی بازار سفر‌های اول سال نیز داغ می‌شود و یکی از پرطرفدار‌ترین فعالیت‌ها در سفر عکاسی است. در همین راستا قصد داریم مناسب‌ترین لنز‌های دوربین‌های DSLR را برای عکاسی در سفر معرفی کنیم. لنز‌هایی که از لحاظ کیفی تصویری شارپ ارائه دهند و با به همراه داشتنشان نیازی به حمل لنز دیگری نباشد.

از آنجایی که در عکاسی سفر شرایط خاصی از جمله محدودیت فضا برای حمل تجهیزات وجود دارد، پس باید تجهیزات خود را با وسواس و دقت بیشتری انتخاب کرد. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ای که یک لنز مناسب عکاسی سفر باید از آن بهره‌مند باشد، جمع‌و‌جور و چندمنظوره بودن آن است. اینکه یک لنز هر دوی این ویژگی‌ها را با هم داشته باشد بسیار مهم است. برای مثال لنز 200-70 با f/2.8 که توسط چندین شرکت سازنده لنز هم ساخته‌شده، از لنزهایی به شمار می‌رود که برای غالب عکاسان مناسب است و با توجه به امکان تنظیم فاصله کانونی آن از مدیوم تله تا تله می‌توان در ژانر‌های مختلف عکاسی، از پرتره گرفته تا عکاسی ورزشی و حیات‌وحش از آن استفاده کرد؛ اما اندازه آن آن‌چنان هم کوچک و کامپکت نیست؛ بنابراین برای سفر خیلی مناسب نیست.

در این مطلب قصد داریم در ابتدا به لنز‌های مناسب دوربین‌های فول‌فریم DSLR بپردازیم که برای سفر مناسب هستند؛ و بعد از آن لنز‌های سه لنز ایده‌آل برای دوربین‌های کراپ سنسور را بر خواهیم شمرد. همان‌طور که اسکات کلبی در مورد انتخاب لنز برای عکاسی در سفر می‌گوید، نیازی نیست که در سفر دو یا چند لنز را با خود به همراه داشته باشیم بلکه بهترین لنزی، لنزی است که رنج مناسبی از فاصله کانونی برخوردار باشد و وزن بالا و ابعاد بزرگی نداشته باشد.

دوربین‌های فول‌فریم نیکون:

لنز 28-300 F3.5-5.8 VR نیکون یک لنز سبک با زوم بالا است که با زاویه دیدهای مختلف از تله تا نرمال می‌توان با آن عکاسی کرد. با توجه به محدوده زوم بالای این دوربین شاید این نکته به نظر برسد که در دو حد بالا و پایین فاصله کانونی، اعوجاج تصویر (distortion) افزایش پیدا کند. ولی نیکون در این لنز از سه المان غیرکروی aspherical و دو المان ED به کار رفته تا خطاهای اپتیکی به کمترین میزان ممکن برسد و لنز در فواصل کانونی مختلف تصویری با وضوح بالا ارائه دهد.  این لنز به دلیل محدوده فاصله کانونی و دیافراگم مناسبی که دارد از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی واید و تله‌فوتو بشمار می‌رود. به معنای واقعی یک لنز همه‌کاره محسوب می‌شود که برای عکاسی سفر ایده‌آل است. درست است که در انتهای فاصله کانونی یعنی 300mm، میزان گشادگی دیافراگم آن چنان هم بالا نیست، اما سیستم لرزشگیر VR II باعث کنترل و کاهش Blur و پدیده محو‌شدگی در تصاویر می‌شود.

دوربین‌های فول‌فریم کانن:

لنز f/3.5-6.3 Di VC PZD Tamron 28-300mm تامرون یکی از ایده‌آل‌ترین لنزها برای دوربین‌های فول‌فریم کانن در عکسی سفر به حساب می‌آید. کانن هم لنزی با همین فاصله تولید کرده که لنزی شارپ است ولی با توجه به این که از ابعاد کامپکتی برخوردار نیست، لنز مناسبی برای به همراه داشتن در سفر به شمار نمی‌رود. این لنز واید تا تله زوم تامرون برای دوربین‌های فول‌فریم و APS-C مانت EF کانن طراحی و ساخته شده است. Tamron 28-300mm f/3.5-6.3 Di VC PZD را می‌توان یک لنز چند منظوره با طراحی کامپکت دانست که می‌تواند کاربر را از حمل لنزهای متعدد بی‌نیاز کند. این لنز دارای محدوده فاصله کانونی ۳۰۰-۲۸ میلی‌متر است که البته هنگام استفاده بر روی حسگر‌های قطع APS-C فاصله کانونی آن معادل ۴۸۰-۴۴٫۸ میلی‌متر خواهد بود. همچنین محدوده بازشدگی دیافراگم این لنز تامرون نیز برابر با f/3.5-6.3 تا f/22-40 است.

Tamron 28-300mm f/3.5-6.3 Di VC PZD را می‌توان یک لنز ماکرو نیز بشمار آورد چراکه توسط آن می‌توان از حداقل فاصله ۴۹ سانتی‌متری بر روی سوژه فوکوس کرد. همچنین به منظور بهترین کیفیت و بالاتری عملکرد شرکت سازنده آن از عدسی‌های مختلفی در ساخت این لنز بهره گرفته است که از این میان می‌توان به سه عدسی Aspherical، یک عدسی Hybrid Aspherical، چهار عدسی LD، یک عدسی XR. یک عدسی Ultra XR اشاره داشت. به‌کارگیری از عدسی‌های نام‌برده شده در ساختار این لنز سبب شده تا شاهد ثبت عکس‌های شارپ و با کنتراست بالا باشیم. همچنین وجود این عدسی‌ها باعث گردیده تا احتمال بروز پراکندگی‌های مختلف به حداقل میزان ممکن برسد. البته شرکت تامرون به این موارد بسنده نکرده و با پوشش ضد بازتابی عدسی‌های لنز موفق شده تا از بازتاب‌های داخلی نور میان عدسی‌ها جلوگیری به عمل آورد.

دوربین‌های کراپ سنسور نیکون:

لنز 18-200 f/3.5-5.6 VR II یک گزینه ایده‌آل برای عکاسی در سفر با دوربین‌های کراپ سنسور نیکون به حساب می‌آید. این لنز با پوشش فاصله کانونی گسترده از واید تا تله یک انتخاب مناسب است و با توجه با شارپنسی که ارائه می‌دهد می‌توان عکسی در ابعاد ۶۰ در ۴۰ سانتی‌متر را با وضوح بالایی به چاپ رساند. به علاوه لرزشگیر این لنز اثرات لرزش دست و دوربین را به میزان قابل توجهی کم می‌کند که در عکاسی در فواصل کانونی بالا از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

دوربین‌های کراپ سنسور کانن:

Canon EF 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM، قیمت مناسب و اندازه کوچک از اصلی‌ترین دلایل ما برای انتخاب این لنز است. ولی عملکرد خوب این لنز نیز در قرار گرفتن آن در این لیست بی‌تأثیر نبوده است. شاید بسیاری از افراد لنز محبوب Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM را به این لنز ترجیح دهند، اما وقتی بحث حمل لنز و چندمنظوره بودن آن مخصوصاً در سفر پیش می‌آید، احتمالاً همان افراد هم در مورد انتخاب لنز Canon EF 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM  با ما هم عقیده خواهند بود؛ مانند لنز‌های دیگری که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده، فوکوس دستی و موتور فوکوس خودکار سریع و بی‌صدا از ویژگی‌هایی هستند که این لنز نیز از آن بهره‌مند است. از آنجایی که این لنز یک لنز سریع به حساب نمی‌آید و حداکثر بزرگنمایی میزان بازشدگی دیافراگم F3.5 است، عملکرد این لنز در محیط‌های پرنور بسیار بهتر از محیط‌های کم‌نور است. با این اوصاف به لطف سیستم لرزشگیر این لنز، تاری و افت کیفیت تصاویر در محیط‌های کم نور به میزان زیادی کاهش می‌یابد ولی نمی‌توانیم عکاسی عالی در محیط‌های کم‌نور را از ویژگی‌ها و برتری‌های این لنز به حساب بیاوریم.

EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM از کانن یک لنز بهینه شده برای عکاسی  بشمار می‌رود که از فاصله کانونی معادل 216-28.8 میلی‌متر بر روی حسگر فول فریم برخوردار بوده و مخصوص دوربین‌های DSLR با حسگر APS-C طراحی و ساخته شده است. کانن از فناوری NANO USM و موتور Ultrasonic برای فوکوس خودکار این دوربین بهره گرفته است که تجربه فوکوس خودکاری دقیق، سریع و بی‌صدا را فراهم می‌‌آورد. موتور فوکوس خودکار دو منظوره بکار رفته در این لنز سبب شده تا عملکرد سریع‌تری را در تمامی محدوده بزرگنمایی شاهد بوده یا به عبارتی دیگر افزایش یا کاهش بزرگنمایی در سریع‌ترین زمان ممکن را در پی خواهد داشت.

لنز‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، تنها گزینه‌هایی برای راحت‌تر شدن کار عکاسی در سفر هستند و اگر قصد دارید که در سفر خود به عکاسی هم بپردازید این لنز‌ها انتخاب‌هایی منطقی به نظر می‌رسند ولی اگر برای پروژه عکاسی‌تان سفر کنید، آن وقت بهتر است که چند لنز پرایم و مجموعه‌ای از لوازم جانبی مثل سه پایه و فلاش را با خود به همراه داشته باشید.

4 نظرات
  1. مرتضی مالکی می‌گوید

    عالی
    من دوربین 6d کانن دارم و راضی هستم
    مطالب شما عالی است

  2. علی می‌گوید

    سلام بهترین لنز عکاسی حیاط وحش برای دوربین ۱۳۰۰ کنون چیه؟
    بعد همین لنزو حداقل تا دو سال داشته باشم که بتونم رو دوربین های رده بالا تر هم استفاده کنم..ممنون

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام. البته بستگی داره که چه مقدار قصد دارید برای خرید لنز هزینه کنید. برای عکاسی حیات وحش معمولا از لنز‌های تله استفاده می‌کنند. لنز تامرون مدل Tamron 18-400mm f3.5-6.3 Di II VC HLD مانت کانن گزینه مناسبیه.

  3. محمد می‌گوید

    سلام عرض ادب
    بنده به تازگی دوربین کنون 80D خریداری کردم و سوالم این هست که من بیشتر به جزییات در عکس اهمییت میدم و عکاسی از طبیعت و سوژهای خاص مثل ساختمان ها و … مد نظرم هست میشه لطف کنین لنزی که نه زیاد وسیع و نه زیاد پورتره باشه بهم معرفی کنین درضمن بگم کاملا مبتدی هستم با تشکر

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.