بررسی آخرین دوربین فول‌فریم سونی: آلفا۷ مارک۳

0 2,555

در سال‌های گذشته، سونی دوربین‌های بدون آینه‌ی فول‌فریم مختلفی عرضه کرده است که می‌توان گفت هیچ‌یک از آن‌ها در دسته‌ی دوربین‌های میان رده قرار نمی‌گیرند؛ بلکه، تنها بازار هدف این دوربین‌های حرفه‌ای متفاوت است. شاید در ابتدا دوربین آلفا۷ مارک۳ با حسگر ۲۴ مگاپیکسلی خود یک دوربین میان‌رده به حساب بیاید، اما عملکزد خیره‌کننده‌ی آن در زمینه‌های مختلف این دوربین را به راحتی در دسته‌ی دوربین‌های حرفه‌ای قرار می‌دهد.

 

حسگر:

عمل‌کرد حسگر آلفا۷ مارک۳، در زمینه‌ی داینامیک رینج و تونال رینج، بسیار مشابه آلفا۷ آر۳ است و عمق رنگ آن کمی کمتر از آلفا۷ آر۳ است. بدین ترتیب، فارغ از تفکیک جزئیات تصویر، کیفیات تصویری آلفا۷ مارک۳ هم‌رده‌ی حرفه‌ای‌ترین دوربین بدون آینه‌ی بازار یعنی آلفا۷ آر۳ است؛ نکته‌ی درخور توجه در مورد این دوربین، عملکرد بهتر نسبت به آلفا ۹ با تفکیک تصویر مشابه است. هم‌چنین، حسگر آلفا۷ مارک۳ از یک فیلتر پایین‌گذر بهره می‌برد که تا حدود زیادی از ایجاد خطای موار جلوگیری می‌کند. اما آن‌چه آلفا۷ مارک۳ را به دوربینی متمایز از دیگر دوربین‌ها تبدیل می‌کند، گستره‌ی وسیع حساسیت 50 تا 204800 است.

نمونه عکس ثبت شده با آلفا۷ مارک۳ که به خوبی دامنه‌ی رنگ و دایننامیک رینج این دوربین را نشان می‌دهد.

فوکوس خودکار:

آلفا۷ مارک۳، از سیستم فوکوس خودکار مشابه آلفا۹ بهره می‌برد که ۶۹۳ نقطه‌ی فوکوس با قابلیت تشخیص فاز در ۹۳٪ سطح حسگر را شامل می‌شود! بدین‌ترتیب، همانند آلفا ۹ به طور کامل از رقیبان خود پیشی می‌گیرد. فوکوس خودکار این دوربین در نور کم EV-3 به خوبی عمل می‌کند. هم‌چنین، با توجه به گستره‌ی وسیع‌تر پوشش نقاط فوکوس تشخیص فاز، عمل‌کرد تشخیص چشم و قفل فوکوس بر روی موضوعات متحرک در سطح گسترده‌تری عمل می‌کند.

 

عکاسی پی‌درپی:
آلفا۷ مارک۳ با توانایی عکاسی پی‌در‌پی ۱۰ فریم بر ثانیه، قابلتی مشابه با آلفا۷ آر۳ در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما با توجه به تفکیک کمتر تصویر امکان ثبت تعداد 177 تصویر با فرمت JPG یا 89 تصویر با فرمت Raw را دارد (در مقابل 76 تصویر با فرمت JPG یا ۷۶ تصویر با فرمت Raw در دوربین آلفا۷ آر۳).

فوکوس خودکار در گستره‌ی وسیع، در کنار بافر بالا و قابلیت عکاسی پی‌در‌پی سریع، آلفا۷ مارک۳ را به یکی از گزینه‌های مناسب برای عکاسی از موضواعت متحرک تبدیل کرده است.

منظره‌یاب الکترونیک و نمایشگر:

منظره‌یاب و نمایشگر آلفا۷ مارک۳، در کنار حسگر ارزان‌تر، عوامل اصلی ارزان‌تر شدن این دوربین هستند. درواقع، منظره‌یاب این دوربین همان منظره‌یاب دوربین آلفا۷ مارک۲ است که با کمک عدسی‌های چشمی به بزرگ‌نمایی مشابه آلفا۷ آر۳ دست‌یافته است. بدین‌ترتیب، منظره‌یاب ۲/۳۶ میلیون نقطه‌ای آلفا ۷ مارک۳ با نرخ بازیابی تصویر ۶۰ فریم‌برثانیه، به طور کامل پایین‌تر از منظره‌یاب آلفا۷ آر۳ با ۳/۶۸ میلیون نقطه با نرخ بازیابی تصویر ۱۰۰ فریم‌برثانیه قرار دارد. هم‌چنین، نمایشگر ۹۲۱ هزار نقطه‌ای این دوربین، در سطحی پایین‌تر از دوربین‌های حرفه‌ای قرار دارد.

 

فیلم‌برداری 4K:

به دلیل حسگری با تفکیک کم‌تر، آلفا۷ مارک۳ نمی‌تواند در هر دو حالت فول‌فریم و سوپر۳۵ از فیلم‌برداری 4K پشتیبانی کند (قابلیتی که سونی آلفا۷ آر۳ را از دیگر رقیبانش متمایز می‌سازد). با این‌حال، آلفا ۷ مارک۳ این قابلیت را دارد که با استفاده از تمامی پیکسل‌هایش با کیفیت 4K فیلم‌برداری کند. در این‌حالت، دوربین از تمامی پیکسل‌ها برای تصویر برداری 6K با نرخ ۲۴ یا۲۵ فریم بر ثانیهاستفاده می‌کند و خروجی 4K به دست می‌دهد. هم‌چنین در صورت نیاز به تصویر 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، حسگر با ضریب ۱/۲ فیلم‌برداری خواهد نمود.

دوربین‌های سری آلفا با قابلیت فیلم‌برداری حرفه‌ای، در کنار وزن کم و اندازه‌ی کوچک، بسیار مناسب فیلم‌بردارانی است که می‌خواهند از این دوربین بر روی دست یا نگه‌دارنده‌های سبک بهره ببرند.

باتری:

باتری آلفا۷ مارک۳ مشابه باتری آلفا۷ آر۳ است که با نام NP-FZ100 عرضه می‌شود. اما با توجه به تفکیک پایین‌تر، این دوربین می‌تواند تعداد عکس بیشتری ثبت کند: ۷۱۰ عکس یا ۶۱۰ عکس در حالت استفاده از منظره‌یاب الکترونیک (در مقایسه با آلفا۷ آر۳ با ۶۵۰ عکس یا ۵۳۰ عکس در حالت استفاده از منظره‌یاب الکترونیک).

 

نتیجه‌گیری:

همان‌گونه که در ابتدای متن اشاره شد، آلفا۷ مارک۳ را نمی‌توان یک دوربین میان‌رده در نظر گرفت؛ بلکه، این دوربین بازار هدف مشخصی را هدف قرار داده است. می‌توان گفت، این دوربین با حسگری قدرت‌مند، فوکوس خودکار بی‌نظیر، قابلیت عکاسی پی‌در‌پی سریع و گستره‌ی حساسیت بالا در کنار بدنه‌ای کوچک و نسبتا ارزان، برای عکاسانی که به تفکیک تصویر بالا نیازی ندارند، یکی از بهترین گزینه‌های دوربین‌های حرفه‌ای است که می‌تواند در زمینه‌های زیر مورد استفاده قرار گیرد:

عکاسی پرتره: بسیاری از عکاسان پرتره، آثار خود را در فضاهای مجازی ارائه می‌دهند یا نهایتا آن‌ها را در ابعاد آ۳ (مجلات قطع بزرگ) به چاپ می‌رسانند. تفکیک تصویر آلفا۷ مارک۳ در کنار تونال رینج، داینامیک رینج بالای این دوربین و قابلیت تشخیص چشم گزینه‌ای ایده‌آل برای عکاسان پرتره‌ای است که نیازی به تفکیک تصویر آلفا۷ آر۳ یا نیکون دی‌۸۵۰ ندارند و می‌توانند با هزینه‌ی کمتر، دوربینی حرفه‌ای در اختیار داشته باشند.

فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص چشم، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آلفا ۷ مارک۳ برای عکاسی پرتره است.

 

عکاسان حیات وحش: حسگر قدرتمند، دامنه‌ی حساسیت بالا، قابلیت عکاسی پی‌در‌پی سریع و لرزش‌گیر روی حسگر در کنار قابلیت فوکوس ۹۳٪ تصویر به صورت تشخیص فاز، آلفا۷ مارک۳ را به یکی از بهترن دوربین‌های حیات‌وحش تبدیل می‌کند.

لرزش‌گیر روی حسگر، دامنه‌ی حساسیت گسترده و فوکوس خودکار دقیق در کنار وزن کم و سازوکار شاتر کم‌صدا، آلفا۷ مارک۳ را به گزینه‌ای مناسب برای عکاسی حیات‌وحش تبدیل کرده است.

 

عکاسی مراسم (ایونت) و عکاسی از موضوعات متحرک: لرزش‌گیر قدرتمند، دامنه‌ی گسترده‌ی حساسیت، فوکوس خودکار فوق‌العاده، قابلیت عکاسی پی‌در‌پی،  بافر بالا و وزن کم گزینه‌ای ایده‌آل برای عکاسی مراسم و عکاسی از موضوعات متحرک  است.

 

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.