آنچه باید در هنگام خرید اولین DSLR به آن توجه داشت

توصیه‌هایی برای خرید لوازم جانبی DSLR

5 2,408

یکی از مسائلی که بسیاری از افراد در هنگام برنامه‌ریزی برای خرید دوربین DSLR به آن توجه نمی‌کنند، هزینه‌های مربوط به خرید لوازم جانبی و برخی هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دیگر است. عدم توجه به این موارد در هنگام خرید و یا پس‌از خرید دوربین، برخی خریداران را با مشکلات جدی‌ای مواجه می‌سازد. در اینجا به برخی از لوازم و هزینه‌هایی که چند مورد از آن‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند اشاره شده تا به کمک آن در هنگام برنامه‌ریزی برای هزینه‌های خرید اولین DSLR خود دچار مشکل نشوید:

 

لنز مناسب

ارزان‌ترین لنز همراه دوربین‌های DSLR غیرفول فریم، یک لنز زوم ساده با فاصله کانونی 55-18 است. این لنزها، لنزهای بی‌کیفیتی نیستند و باید توجه داشت که تفاوت کیفیت DSLR (حتی ارزان‌ترین مدل‌ها) در مقایسه با دوربین‌های کامپکت خانگی به حدی است که حتی با این لنزهای ارزان نیز مشهود خواهد بود.

در مورد لنزهای زوم، با تقسیم عدد بزرگ‌تر فاصله کانونی بر عدد کوچک‌تر به میزان زومی که این دوربین‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند خواهد رسید. برای مثال یک لنز 55-18 سه برابر زوم در اختیار شما قرار می‌دهد. این مقدار زوم با توجه به فاصله کانونی 18 (واید) تا 55 میلی‌متر برای عکاسی‌های روزمره، خیابانی و منظره و یا حتی پرتره مناسب است. اما اگر پیش‌ازاین با دوربین‌های خانگی با زوم بالاتر عکاسی کرده‌اید و عکاسی با زوم بالا از سوژه‌هایی در فاصله دورتر را ترجیح می‌دهید، لنزهای 135-18 کانن و 140-18 نیکون انتخاب مناسب‌تری هستند. این لنزهای بیش از 7 برابر زوم در اختیار شما قرار می‌دهند؛ ضمن اینکه فاصله کانونی 55-18 را هم پوشش خواهند داد!

اما بیاد داشته باشید که مزیت دوربین DSLR امکان تعویض لنز و دستیابی به فواصل کانونی مورد نظر در هنگام نیاز است. پس اگر می‌خواهید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید می‌توانید خرید لنزی با زوم بیشتر را به آینده موکول کنید، و به خرید لنزهای تله زومی مثل 250-55 و یا 300-70  در آینده فکر کنید که هم مکملی برای لنز 55-18 محسوب می‌شوند و هم فاصله کانونی بسیار بالاتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

کارت حافظه

در حال حاضر هیچ دوربینی دارای حافظه داخلی برای ثبت عکس‌ها نیست. این یعنی خرید  کارت حافظه از هزینه‌های اجتناب‌ناپذیری است که در هنگام برنامه‌ریزی برای خرید اولین DSLR باید به آن فکر کرد. با توجه به افزایش سرعت ثبت عکس و همچنین بالاتر بودن حجم عکس‌ها در دوربین‌های جدید، بهتر است روی استفاده از کارت‌های حافظه قدیمی خود در دوربین جدید حساب نکنید، زیرا صرفاً امکان نصب یک کارت‌حافظه روی یک دوربین دلیل بر مناسب بودن آن کارت‌حافظه برای دوربین نیست.

Memory Card

دلیل این مسئله مناسب نبودن سرعت کارت‌های قدیمی‌تر برای دوربین‌های جدیدتر و استانداردهای پشتیبانی شده توسط این کارت‌هاست. توصیه می‌شود کارت حافظه را از برندهای معتبری مثل SanDisk تهیه کنید که مبتکر فناوری‌های جدید درزمینهٔ ساخت کارت حافظه هستند و حافظه داخلی بسیاری از لوازم الکترونیک مثل برخی مدل‌های گوشی موبایل آیفون و یا آیپد را تأمین می‌کند.

 

فیلتر محافظ

فیلترها به‌طورکلی برای ایجاد تغییر در نور ورودی به لنز به‌کار می‌روند که در بسیاری از مواقع این تغییر ایجاد‌شده در عکس‌ها نیز دیده می‌شوند. اما در مورد فیلتر UV که از ارزان‌ترین فیلترها محسوب می‌شوند این مورد صادق نیست و با نصب این فیلترها روی لنز هیچ تغییری در عکس‌های ثبت‌شده ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل عکاسان برای محافظت از عدسی لنز خود از آن استفاده می‌کنند.

UV Filter
نصب یک فیلتر UV ارزان‌قیمت روی لنز، بدون ایجاد تغییر در عکس‌ها می‌تواند از خش‌افتادگی و شکسته شدن عدسی لنز جلوگیری کند

ارزان بودن فیلتر UV دلیل بر کیفیت پایین آن نیست، بلکه خرید فیلتر از برندهای معتبری مثل HAMA که در رنج‌های مختلف قیمتی محصولات خود را تولید می‌کند تصمیم درست‌تری است. توجه داشته باشید که برخی از فیلترهای UV نامعتبر در هنگام خرید بسیار شفاف و باکیفیت به نظر می‌رسند اما به‌مرور زمان تغییر رنگ می‌دهند و روی عکس‌های ثبت‌شده تأثیر منفی می‌گذارند.

تفاوت فیلترهای UV گران‌تر از برندهای معتبر در تعداد لایه‌های محافظ در برابر اشعه UV در آن‌هاست؛ البته استفاده از این فیلترهای گران در هنگام استفاده از لنزهای ارزان‌ مقرون‌به‌صرفه نیست.

 

کیف

شاید تعریف شما از لوازم جانبی ضروری برای دوربین، لوازمی باشد که دوربین بدون آن‌ها کار نمی‌کند!

طبق این تعریف فقط کارت حافظه یک وسیله جانبی ضروری محسوب می‌شود، زیرا بدون وجود آن هیچ عکسی ثبت نخواهد شد.

توصیه ما به شما این است که پیش از تجربه حمل دوربین بدون کیف و متقاعدشدن در مورد اینکه “کیف نیز یکی از لوازم جانبی ضروری دوبین است” (که معمولاً با آسیب دیدن دوربین همراه است)، یک کیف هرچند ارزان‌قیمت تهیه کنید. زیرا ممکن است حمل نامناسب دوربین خسارت‌هایی به آن وارد آورد که حتی در صورت تعمیر نیز دوربین هرگز کارایی سابق را پیدا نکند.

Vanguard ADAPTOR
کوله پشتی سری آداپتور ونگارد که از کیف‌های پرطرفدار در بین عکاسان است
Vanguard Sydney II
کیف شانه آویز مدل سیدنی ونگارد که گرچه یک کیف مخصوص دوربین است اما دارای طراحی خاص و زیباست

در هنگام خرید کیف مناسب برای دوربین ابتدا کارایی و میزان محافظت آن از دوربین را مدنظر قرار دهید و “زیبایی”  را در اولویت‌های بعدی قرار دهید.

National Geographic
کیف‌های نشنال‌جئوگرافیک دارای طراحی بسیار زیبا و کارایی بالایی هستند

 

محافظ صفحه‌نمایش

با لمسی شدن صفحات نمایش دوربین‌های DSLR و افزایش ابعاد آن‌ها، این صفحات بیش‌ازپیش در معرض خش افتادگی قرار دارند.

راهکار جلوگیری از خش‌افتادگی روی این صفحات نصب شیشه محافظ یا به‌اصطلاح “گلس” روی آن‌هاست. این قطعه محافظ به‌قدری شفاف است و به‌گونه‌ای روی صفحه‌نمایش نصب می‌شود که هیچ تغییری در کیفیت تصویر صفحه‌نمایش ایجاد نمی‌کند. با نصب شیشه محافظ نه‌تنها صفحه‌نمایش دوربین در برابر خط و خش و حتی ضربه مقاوم خواهد شد، بلکه برای پاک کردن آن با هر نوع پارچه یا پاک‌کننده محدودیتی نخواهید داشت.

 

دفترچه راهنما فارسی

دفترچه راهنما فارسی یک کتاب آموزشی نیست که از ابتدا شروع به خواندنش کنید و به ترتیب تک‌تک صفحات آن را بخوانید!

این محصولات درواقع کتاب‌های مرجعی هستند که ریزبه‌ریز تنظیمات و طریقه استفاده از حالت‌ها و دکمه‌های دوربین شما به همراه شکل در آن‌ها درج‌شده است و شما فقط در هنگامی‌که سؤالی در مورد یکی از بخش‌های دوربین داشته باشید (از طریقه روشن یا خاموش کردن دوربین گرفته تا استفاده از کم‌کاربردترین حالت‌های عکس‌برداری) به آن مراجعه خواهید کرد و در سریع‌ترین زمان به پاسخ سؤال خود خواهید رسید.

 

سه‌پایه

سه‌پایه گرچه یکی از پرکاربردترین ابزارهای جانبی در رشته عکاسی است، اما توسط بسیاری از عکاسان تازه‌کار جدی گرفته نمی‌شود. بزرگ‌ترین مزیت استفاده از سه‌پایه تسلط کامل بر قاب‌بندی و صرف زمان بیشتر برای بستن قابی دقیق‌تر است!

سه پایه

وقتی شما از تنظیمات دستی استفاده می‌کنید وجود سه‌پایه برای ثبت یک عکس مشابه با چند تنظیم متفاوت ضروری است. ضمن اینکه در هنگام استفاده از زوم لنزهای تله و عکس‌برداری با فاصله کانونی بالا هیچ لرزش‌گیر روی لنزی ثباتی که یک سه‌پایه به عکس شما خواهد داد را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. باید توجه داشت که در صورت عدم وجود سه‌پایه، امکان تجربه برخی از سبک‌ها و تکنیک‌های عکاسی مثل عکاسی نجومی یا عکاسی با زمان نوردهی بالا وجود ندارد.

یک عکس گرفته شده با زمان نوردهی بالا که ثبت آن بدون وجود سه‌پایه ممکن نیست

در مورد سه‌پایه، گران‌تر بودن آن به معنای منعطف بودن آن و یا راحت‌تر بودن کارکردن با آن نیست. بلکه آنچه که همواره با بالا رفتن قیمت به آن دست خواهید یافت ثبات و استحکام بیشتر است. که این مورد در هنگام کار با لنزها و دوربین‌های کاملاً حرفه‌ای و سنگین دارای اهمیت است.

FotoPro

برای شروع عکاسی خرید سه‌پایه‌های سبک و ارزان‌قیمت از برندهای معتبری مثل BENRO ، Vanguard ، SLIK ، Fotopro و حتی Manfrotto (که بیشتر به ساخت سه‌پایه‌های گران‌قیمت و کاملاً حرفه‌ای مشهور است) هیچ منافاتی با تهیه یک سه‌پایه حرفه‌ای در آینده ندارد؛ زیرا وجود سه‌پایه‌ای کوچک‌تر و سبک‌تر که در هر موقعیتی قابل‌حمل و استفاده آسان باشد، برای حرفه‌ای‌ترین عکاسان هم ضروری است.

 

لوازم تنظیف

تهیه لوازم تنظیف از مواردی است که هر عکاس دیر یا زود به لزوم آن پی خواهد برد. خصوصاً عکاسانی که در محیط‌ها خارجی و پر گردوغبار عکاسی می‌کنند. تمیز کردن دوربین از کارهای بسیار دقیق و حساس است، تا جایی که می‌توان گفت یک دوربین کثیف، دوربین سالم‌تری نسبت به دوربین ظاهراً تمیزی است که به‌درستی تمیز نشده است!

Vanguard
کیت تنظیف ونگار یکی از کیت‌های کارآمد و کامل است

در مورد این مسئله به‌صورت یک مطالب کامل و مفصل جداگانه نوشته شده است که لینک آرا در ادامه میبینید:

اما به‌طور خلاصه باید گفت تمیز کردن دوربین با روش‌های غیرمستقیم نسب به روش‌های مستقیم اولویت دارد و باید سعی شود از کیت‌های تمیزکننده ساخته‌شده برای این کار استفاده کرد تا انجام این کار موجب وارد آمدن خسارت به قطعات حساس دوبین و عدسی لنز نشود.

 

بیمه

آنچه که همه خریداران در هنگام خرید دوربین در مورد آن می‌پرسند، ضمانت‌نامه است. خرید دوربین با یک ضمانت‌نامه معتبر قطعاً کار درست و مطمئنی است. اما خرید یک دوربین دارای ضمانت‌نامه از یک فروشنده معتبر کار درست تری‌ست. ضمن اینکه باید توجه داشت ضمانت‌نامه‌ها فقط اشکالات و خرابی‌هایی که “کاربر در آن‌ها دخیل نباشد” را شامل می‌شوند!

تعریف اشتباهی که بسیاری از خریداران از ضمانت دارند، دقیقاً تعریفی مطابق با “بیمه” است. شما در هنگام خرید دوربین با پرداخت مبلغی بسیار ناچیز در مقابل قیمت دوربین می‌توانید آن را بیمه کنید. و بیمه “هر ایراد و خرابی که حتی شما در آن دخیل باشید” را هم بی‌قیدوشرط پوشش می‌دهد و تنها استثنای آن سرقت است.

علت گران‌تر بودن دوربین‌هایی با برخی از ضمانتنامه‌های خاص، مدت طولانی‌تر ضمانت و یا ارائه بیمه به همراه کالاست. این نوع از بیمه‌های همراه ضمانت‌نامه‌ها معمولاً دارای مدت‌زمان کوتاه‌تری نسبت به بیمه‌نامه‌هایی هستند که به‌صورت جداگانه تهیه می‌شوند، به همین دلیل انجام بیمه به‌صورت جداگانه کمی هزینه بالاتری خواهد داشت.

در نهایت

هزینه‌های جانبی برای خرید اولین دوربین DSLR هرچند که قابل چشم پوشی باشند، اما محدوده عمل شما را به عنوان کسی که بدنبال تجربه سبک‌های مختلف عکاسی است را محدود می‌کنند. باید توجه داشت که گرچه هیچ گرانی بی علت نیست و قطعاً تفاوت‌هایی در بین دوربین‌هایی با بدنه گرانتر و بدنه ارزانتر وجود دارد، اما این تفاوت‌ها لزوماً چیزی نیستند که عکاسی را برای یک تازه کار جذاب‌تر و راحت‌تر کنند!

برای مثال دوربین نیکون D7100 قطعاً دوربین کامل‌تر و حرفه‌ای تری نسبت به نیکون D5500 محسوب می‌شود، اما روی بدنه سنگین‌تر و گران‌تر دوربین D7100 خبری از صفحه نمایش چرخنده لمسی D5500 و Wi-Fi داخلی آن نیست که وجودشان عکاسی را برای یک تازه کار ساده‌تر و جذاب‌تر می‌کند. و قطعاً خرید یک DSLR ارزان‌تر با لوازم جانبی کامل‌تر گزینه بهتری نسبت به خرید یک دوربین رده بالاتر با کمترین لوازم جانبی خواهد بود.

5 نظرات
  1. سجاد می‌گوید

    تشکر از مطالب مفید شما

  2. احمد ملائی می‌گوید

    سلام.ایا برای عکاسی با دوربینهای دیجیتال پیشرفته الزاما بایستی از فرمت Raw استفاده کرد واگرچنین است لطفا نحوه اموزش Raw را با نرم افزار فتوشاب بطور مرحله به مرحله اعلام فرمایید.باسپاس.

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام.
      خیر،
      الزامی در کار نیست و فرمت RAW در ظاهر با JPG هیچ فرقی نداره و تصویر ثبت شده در ظاهر همون هست!
      فقط در هنگام ویرایش تصویر RAW ثبات بیشتری داره و به اصطلاح دیرتر از هم می‌پاشه . . .
      اما در مورد ادیت‌های جزئی فرمت JPG با RAW هیچ فرقی نداره!

  3. narges می‌گوید

    سلام خسته نباشید..
    من میخوام یه دوربین D850بخرم
    بدون هیچ وسایل جانبی..
    میخواستم بدونم روی این دوربین لنز هست و کیفیتش چطوره؟؟؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      میتونید کیت با لنزش رو بگیرید،
      در مورد کیفیتش هم باید بگم عجیبه که میپرسید!

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.