Sony α7R II یک فول‌فریم کامل

0 1,649

1159878

همانطور که دیروز گفتیم، سونی سه دوربین جدید را معرفی کرده و به زودی وارد بازار خواهد کرد. دو دوربین کامپکت رده بالا RX10 II و RX100 IV و دوربین حرفه‌ای α7R II که جدیدترین دوربین از سری دوربین‌های α7 است و به نوعی برطرف کننده نواقص دوربین‌های سری قبل این شرکت می‌باشد. در مدل‌های قبلی A7S حساسیت بسیار بالا و قابلیت فیلمبرداری 4K داشت، اما رزولوشن آن پایین بود. A7R عکس‌های بسیار شارپی می‌گرفت اما سیستم فوکوس خودکار آن کند بود و A7II فوکوس خودکار بسیار پرسرعتی داشت، اما کیفیت عکس‌های آن به پای بقیه نمی‌رسید. ظاهرا سونی در A7R II هر آنچه در دوربین‌های قبلی به عنوان نقص می‌شناخته را برطرف کرده و محصولی قدرتمند را به بازار داده است.

IMG_503600

در A7R II هم سونی یک حسگر کاملا جدید را به کار گرفته است. یک حسگر BSI فول‌فریم با تکنولوژی اختصاصی Exmor R CMOS که 42 مگاپیکسل رزولوشن دارد و حساسیت ان می‌تواند تا ISO 102400 افزایش پیدا کند. حسگرهای BSI یا Backside illuminated این توانایی را دارند که در محیط‌های کم نور عکس‌هایی با میزان نویز بسیار کمتر بگیرند، و همچنین به دلیل خوانش سریعتر اطلاعات از سطح حسگر، می‌توانند در هنگام فیلمبرداری امکان استفاده از سطح بزرگتری از حسگر را فراهم کنند. برای بهبود شارپنس این دوربین، فیلتر Low-Pass نیز از روی این حسگر حذف شده است. این فیلتر که به صورت ورقه‌ای شفاف روی سطح حسگر قرار می‌گیرد، می‌تواند به کاهش اثر مویر در تصاویر کمک کند، اما متاسفانه باعث کاهش شارپنس تصویر می‌گردد. (Moiré یک کلمه ی فرانسوی به معنی موج دار است. مویر (Moire) در عکاسی زمانی رخ می دهد که یک منظره یا شیء که از آن عکس گرفته شده، دارای الگوهای تکراری مانند خط، نقطه و امثال آن باشد.)

حذف این فیلتر نمی‌تواند موجب نگرانی بابت ایجاد موج‌های مویر در فیلمبرداری شود. زیرا این دوربین در هنگام استفاده از مد فیلمبرداری جدید Super 35mm، می‌تواند عمل ضبط اطلاعات را با خوانش تعداد بیشتری از پیکسل‌های حسگر (1.8 برابر پیکسل بیشتر) از تعداد مورد نیاز برای ویدئو‌های 4K انجام داده و سپس تصویر بدست آمده را تبدیل به 4K کند. با این روش، فقدان فیلتر Low-Pass جبران شده و در تصاویر اثر موج‌های زائد مویر کمتر دیده می‌شود.

IMG_503596

دقت داشته باشید که در هنگام فیلمبرداری با فرمت 4K تمامی سطح حسگر برای ضبط ویدئو مورد استفاده قرار می‌گیرد و این نخستین بار است که در یک دوربین Full Frame این تعداد پیکسل برای ضبط ویدئو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم لرزشگیر دوربین در این مدل بهبود پیدا کرده و هم اکنون این سیستم 5 محوره روی حسگر می‌تواند تا 4.5 استپ کاهش سرعت را در هنگام عکس‌برداری و همچنین فیلمبرداری جبران کند. بنابراین با وجود حساسیت بسیار بالا و این سیستم لرزشگیر روی دوربین، دیگر برای عکسبرداری و فیلمبرداری در نور کم نگرانی باقی نمی‌ماند. حتی اگر از لنز‌های ارزان قیمت بدون لرزشگیر استفاده کنید.

دوربین آلفا 7R II از ماه آینده با قیمت 3200 دلار وارد بازار جهانی خواهد شد.

اطلاعات بیشتر

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.